Page 21 - pesta2025suppl3
P. 21

Side 21                 -pest-POSTEN


                    DIKTSPALTEN 2017-2











               Hiromi Itō






               (1955– )











           Det er to grunner til at jeg denne gang velger å presentere en Nippons datter i diktspalten.
           Viktigste grunn er at en poet fra Asia kun en gang tidligere er presentert i spalten. Den
           gang var det Omar Khayyam fra Persia i pest-POSTEN nr. 2, 2012.

           Når vi denne gang tar et langt byks østover og nesten tusen år fram i tid, så er det også
           for å følge opp Sonja Åkessons ”hemmafru”–dikt i siste nummer i 2016.

           Som Sonja Åkesson skriver Hiromi Ito i høyeste grad dikt utfra et kvinneperspektiv
           enten hun skriver om lengsler, lyster eller levevis, og stort sett i opposisjon til i alle
           fall den japanske forståelse av det kvinnelige. Hun har i sin diktning en direkte og
           frimodig omgang med tabubelagte emner. For sin poesi har hun har fått de fleste av
           Japans litterære priser. Hun regnes i dag som en av landets aller fremste poeter, og hun
           trekkes gjerne fram som stammor for en uærbødig feministisk litteratur.
           Hiromi Ito var representert i antologien ”Verden finnes ikke på kartet–poesi fra hele
           verden” (2010), en diktsamling som av Aftenposten ble betegnet som årets viktigste
           diktsamling. Diktsamlingen med den spesielle tittelen ”Ete, pule, drite, føde, drepe,
           blø”, som inneholder utvalgte dikt fra Itos karriere, er nylig oversatt til norsk (H//O/F
           2017). Boka har fått uvanlig fyldig og positiv omtale av anmeldere i bl.a. Morgenbladet
           og Dagsavisen, og jeg  har valgt  deler  av et  dikt  fra samlingen,  som viser litt  av
           frimodigheten i Itos diktning. Stor poesi ? Tja. Prisutdelere og anmeldere mener det.

                                                                            BM
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26