Page 21 - pesta2025suppl3
P. 21
Side 21 -pest-POSTEN
DIKTSPALTEN 2017-2
Hiromi Itō
(1955– )
Det er to grunner til at jeg denne gang velger å presentere en Nippons datter i diktspalten.
Viktigste grunn er at en poet fra Asia kun en gang tidligere er presentert i spalten. Den
gang var det Omar Khayyam fra Persia i pest-POSTEN nr. 2, 2012.
Når vi denne gang tar et langt byks østover og nesten tusen år fram i tid, så er det også
for å følge opp Sonja Åkessons ”hemmafru”–dikt i siste nummer i 2016.
Som Sonja Åkesson skriver Hiromi Ito i høyeste grad dikt utfra et kvinneperspektiv
enten hun skriver om lengsler, lyster eller levevis, og stort sett i opposisjon til i alle
fall den japanske forståelse av det kvinnelige. Hun har i sin diktning en direkte og
frimodig omgang med tabubelagte emner. For sin poesi har hun har fått de fleste av
Japans litterære priser. Hun regnes i dag som en av landets aller fremste poeter, og hun
trekkes gjerne fram som stammor for en uærbødig feministisk litteratur.
Hiromi Ito var representert i antologien ”Verden finnes ikke på kartet–poesi fra hele
verden” (2010), en diktsamling som av Aftenposten ble betegnet som årets viktigste
diktsamling. Diktsamlingen med den spesielle tittelen ”Ete, pule, drite, føde, drepe,
blø”, som inneholder utvalgte dikt fra Itos karriere, er nylig oversatt til norsk (H//O/F
2017). Boka har fått uvanlig fyldig og positiv omtale av anmeldere i bl.a. Morgenbladet
og Dagsavisen, og jeg har valgt deler av et dikt fra samlingen, som viser litt av
frimodigheten i Itos diktning. Stor poesi ? Tja. Prisutdelere og anmeldere mener det.
BM

