Page 22 - pest-POSTEN nr 1, 2002
P. 22
-pest-POSTEN Side 22
Eventyret om
CANDIDA ALBICANS og DE SYV MIKROKOKKENE
…..fritt etter Snøhvit og de syv dverger
…..tidsriktig plassert på Det Norske Radiumhospital
Det var engang en vakker prinsesse som het for at hun var obligat intracellulær og uten eget
Candida albicans. Candida fordi hun var så energistoffskifte. Hun begynte å legge planer
vakker og mente seg helt uskyldig, - og for hvordan hun skulle kvitte seg med Candida.
albicans fordi hun hadde hud så hvit som sne.
De av dere som har truffet Candida på en Fru Chlamydia hadde et tryllespeil, som hun
skål nede i laboratoriet, vet at hun dufter av pleide å konsultere på infeksjonsmedisinerens
nybakt brød. Det var fordi hun alltid var så calling. Piip! Piip! ”Ja, det er vakthavende.
snill og hjalp den japanske bakeren Sak Haro Hvem snakker jeg med? Å, er det deg
Myces og de andre kokkene med Chlamydia – jeg trodde du var borte etter den
brødbaksten. siste antibiotikakuren. Vel, vel – hva kan jeg
Candida bodde sammen med
kongen og dronningen i et stort
slott med ni etasjer, som tronet
høyt over den ville
Merradalen. Slottet var
gammelt og trengte til
oppussing og flere enerom
både her og der. Allerede da
Candida var ganske ung, og
knapt kunne sees med det
blotte øye, døde moren hennes
av en illsint streptokokk i et
anfall av nøytropen feber.
Kongen, Herpes simplex den
første, giftet seg snart igjen
med fru Chlamydia fra
Trachomatis. Ekteskapet ble
ulykkelig med mange tårer,
mye svie, såre utslett og rikelig
med utflod, - og snart var selve
kongen skylt ned i toalettet.
Fru Chlamydia likte ikke Candida, og spesielt hjelpe deg med? Candidasepsis sier du? På
likte hun ikke at Candida ble vakrere og lymfomposten? – en av HMAS pasientene.
vakrere og stadig duftet av nybakt brød. Fru Åja, - den vakre prinsessen. Ja, vi må starte
Chlamydia ville selv være den vakreste til tross behandling med en gang. Og du vil ha noe

