Page 34 - pest-POSTEN nr 1, 2022
P. 34
-pest-POSTEN Side 34
Karantenehotell: erfaringer fra Sarpsborg kommune
Av Kamaldeep Chudasama
Regjeringen ga via statsforvalteren utvalgte kommuner i oppdrag å opprette
karantenehotell som ledd i å redusere smittetrykket i landet.
Ordningen skapte utfordringer i kommunens smitteoppsporingsarbeid, og karantene-
fasilitetene var ikke gode nok. Det er knyttet svært viktige erfaringer til dette som bør
belyses nærmere.
Norge har som store deler av verden opplevd et Oppdraget
høyt smittetrykk under Covid-19 pandemien. Vår kommune mottok oppdraget fra Statsforvalter
Norge ble stengt ned 13. mars i 2020 og tiltaket uten større diskusjon. På det tidspunktet var det
står igjen som det mest inngripende under vagt angitt hvordan oppdraget skulle overføres
pandemien. Et annet svært inngripende tiltak er og utføres. Slik vi forsto det, skulle Statsforvalter
opprettelsen av karantenehotell fra november sørge for at det ble opprette karantenehoteller.
2020 som et ledd i å redusere importsmitten. I mai 2021 kom i Covid-19 forskriften § 5f et
Plikten til opphold på karantenehotell hadde som pålegg til kommuner om å sørge for tilbud om
grunnlag en særlig fullmakt etter smittevernloven plasser på karantenehotell, alt etter kommunenes
§ 7-12 (1). Inntil da var overholdelse av 10 dagers størrelse og robusthet, egnede hoteller,
innreisekarantenen basert på tillit. geografiske plasseringen og kommunens tilgang
til helse- og omsorgstjenester.
Hotellet som egnet
seg best hos oss var
Quality Hotel, som var
positive til forslaget.
Kommunen skulle få
dekket sine utgifter av
staten.
Ansvaret, opprettelsen,
driften, og samordning
mellom ulike aktører
og kommunikasjon til
befolkningen ble tillagt
kommunen i løpet av
helgen 6-8.11.2020.
Hotellet gikk fra å være
karantenehotell for flere
til å bli karantenehotell
for mange. Med tiden
og økt innreise ble
hotellet raskt fylt opp,
Sarpsborg Arbeiderblad, 21.06.2021 med store variasjoner

