Page 34 - pest-POSTEN nr 1, 2022
P. 34

-pest-POSTEN                       Side 34



             Karantenehotell: erfaringer fra Sarpsborg kommune



                                   Av Kamaldeep Chudasama



        Regjeringen ga via statsforvalteren utvalgte kommuner  i oppdrag  å opprette
        karantenehotell  som ledd  i  å redusere smittetrykket  i landet.
        Ordningen skapte utfordringer i  kommunens smitteoppsporingsarbeid,  og karantene-
        fasilitetene var ikke gode nok. Det er knyttet svært viktige  erfaringer til dette som bør
        belyses nærmere.

        Norge har som store deler av verden opplevd et   Oppdraget
        høyt smittetrykk under Covid-19 pandemien.   Vår kommune mottok oppdraget fra Statsforvalter
        Norge ble stengt ned 13. mars i 2020 og tiltaket   uten større diskusjon. På det tidspunktet var det
        står igjen som det mest inngripende under   vagt angitt hvordan oppdraget skulle overføres
        pandemien. Et annet svært inngripende tiltak er   og utføres. Slik vi forsto det, skulle Statsforvalter
        opprettelsen av karantenehotell fra november   sørge for at det ble opprette karantenehoteller.
        2020 som et ledd i å redusere importsmitten.   I  mai  2021  kom  i  Covid-19  forskriften  §  5f  et
        Plikten til opphold på karantenehotell hadde som   pålegg til kommuner om å sørge for tilbud om
        grunnlag en særlig fullmakt etter smittevernloven   plasser på karantenehotell, alt etter kommunenes
        § 7-12 (1). Inntil da var overholdelse av 10 dagers   størrelse  og  robusthet,  egnede  hoteller,
        innreisekarantenen basert på tillit.      geografiske plasseringen og kommunens tilgang
                                                  til helse- og omsorgstjenester.
                                                                      Hotellet  som  egnet
                                                                      seg best  hos oss var
                                                                      Quality Hotel, som var
                                                                      positive til forslaget.
                                                                      Kommunen skulle  få
                                                                      dekket sine utgifter av
                                                                      staten.
                                                                      Ansvaret, opprettelsen,
                                                                      driften,  og samordning
                                                                      mellom ulike aktører
                                                                      og kommunikasjon til
                                                                      befolkningen ble tillagt
                                                                      kommunen  i løpet  av
                                                                      helgen   6-8.11.2020.
                                                                      Hotellet gikk fra å være
                                                                      karantenehotell for flere
                                                                      til å bli karantenehotell
                                                                      for mange. Med tiden
                                                                      og økt innreise ble
                                                                      hotellet  raskt  fylt  opp,
                          Sarpsborg Arbeiderblad, 21.06.2021          med  store  variasjoner
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39