Page 35 - pest-POSTEN nr 1, 2022
P. 35
Side 35 -pest-POSTEN
frem mot sommeren 2021. Kommunen om karanteneordningen forbedret seg betydelig i
organiserte initialt en arbeidsgruppe med en løpet av det siste halvåret.
kommuneoverlege, rådgiver fra teknisk som Vi må spesielt trekke frem legevakten og
skulle stå som kontaktperson og daglig leder ved fastleger i og utenfor kommunen som sammen
hotellet. Vårt utgangspunkt for den praktiske fulgte opp alle positive tilfeller i hht. helse- og
gjennomføringen var smittevernhensyn og første omsorgstjenesteloven og helseberedskapsloven
utgave av veilederen for karantenehotellene som gjelder personer med opphold i kommunene.
(2). Denne inneholdt anbefalinger fra FHI og I starten lærte vi opp hotellets egne ansatte til
paragrafer og redegjørelser om karantene i å teste karantenenistene. Dette fungerte godt
Covid-19 forskriften. Dokumentet bar preg av inntil belegget på hotellet var 100% og et eget
lite brukervennlighet og etterlot mange ubesvarte kommunalt Covid-19 test-team overtok. En egen
spørsmål.
sykepleier har vært tilgjengelig for å vurdere
Det var store smittevernfaglig utfordringer eventuelle klager fra karantenistene, alt fra causa
med transport og mottak av karantenistene, socialis til helseutfordringer. En kommunal
å organisere gode passasjer i fellesarealer, transporttjeneste ble opprettet for de som kom til
bespisning og luftegård. Problemer som følge grensen uten egen bil. Denne tjenesten har vært
av at karantenister ikke skulle blandes med svært belastet over tid med oppdrag hele døgnet.
vanlige gjester på hotellet vedvarte frem til mars Politiet på grensen har vært en viktig
2021. I tillegg skulle hotellet senere bli brukt av samarbeidspartner med en krevende og vanskelig
Sarpsborg kommune til massevaksinering som oppgave å vurdere hvor innreisekarantenen
stilte ytterlige krav til et optimalt smittevern. Vi skal tilbringes. Det har ikke vært enkelt å
måtte håndtere koronatilfeller og være forberedt være oppdatert om vilkårene, og det kom flere
på smitteutbrudd på hotellet, noe vi heldigvis medieoppslag om feil sendte karantenistene til
unngikk. I november 2020 var det intet belegg karantenehotell på grunn av dette (2).
på hotellet og økonomisk ble ordningen svært
godt kompensert. Et rom ville koste 1500/døgn, Statsforvalter og justis -og beredskaps-
egenandelen var 500 kr/døgn og staten refunderte departementet har hatt jevnlige møter om
mellomlegget. Hotellet kunne ta tilbake fremgang og utfordringer for kommuner med
permitterte, leverandører kunne levere varer og karantenehotell, som spesielt har hatt nytteverdi
fikk ansatte tilbake i arbeid. Det var inngått svært med tanke på erfaringer ulike hotell har gjort
ulike avtaler rundt i landet. Mange kommuner, seg. Det har tatt tid å få svar på dagsaktuelle
som vår, har operert i et marked med få tilbydere utfordringer fra sentralt hold og i påvente har
og egentlig monopol, mens for eksempel Oslo vi forsøkt å jobbe pragmatisk. En stor svakhet
har blitt lavere kompensert på grunn av større har vært at sentrale myndigheter ikke har
konkurranse. forstått kompleksiteten i å drive karantenehotell
og heller ikke har organisert en klageadgang
Samarbeid for karantenistene. Dette ble lempet over på
Vi var helt avhengig av svært godt samarbeid
mellom involverte aktører. Informasjonsflyten
måtte være rask mellom kommune, hotell, politi,
kommunal helsetjeneste og ut til karantenistene.
At innreiseregler og karantenetid endret seg fra en
dag til en annen var en kontinuerlig stresstesting
av systemet. Kommunen hadde stadig behov for
å rigge tilstrekkelige kapasitet til å følge opp
karantenistene ved utvikling av symptomer og
bekreftet Covid-19. Regjeringens informasjon

