Page 25 - pesta2025_3
P. 25

Side 25                 -pest-POSTEN

          •  I 1979 ble både infeksjonsmedisin og   Pasientbehandlingen  presset, vakttjenesten  tok
            nyresykdommer «nye» grenspesialiteter.   sitt, og utdanningsoppgavene ble skjøvet til side.
            Tropesykdommer ble da avviklet samtidig.
                                                  Ekspansjon og nye trusler
        Legeforeningen har, med delegert myndighet, tatt
        og forvaltet et stort ansvar for spesialistutdanningen   Utover 1980-tallet vokste faget i bredde og
        i hele perioden, med mye engasjement fra svært   betydning.  HIV-pandemien, som hadde begynt å
        mange medlemmer. Store endringer fant sted nå   vise seg i Norge på midten av 1980-tallet, krevde
        i 2016-2019 hvor ansvaret i betydelig større grad   helt ny kompetanse og nye behandlingsregimer.
        er overtatt av helsedirektoratet  for organisering   Sykehusinfeksjoner  forble  et  vedvarende
        og godkjenning.                           problem, og den økende reisevirksomheten,
                                                  både turistreiser og arbeidsrelaterte  opphold i
        Spesialistutdanning og spesialitetskomite   eksotiske  strøk,  brakte  med  seg  et  spekter  av
        for infeksjonssykdommer                   importsykdommer som norske leger måtte kunne
        De første årene etter stiftelsen jobbet foreningen   håndtere.
        hardt for å få infeksjonssykdommer anerkjent som   Spesialistkomiteen  i denne  perioden  bestod av
        en formell grenspesialitet  innen indremedisin.   drevne klinikere og forskere, deriblant Claus Ola
        Dette arbeidet lyktes da fire år senere.   Solberg, Svein Gundersen, Gunnar Hopen, Bjørg
        For perioden 1979–1981 ble en spesialistkomité   Sørensen og Oddbjørn Brubakk. Deres oppgave
        i infeksjonssykdommer oppnevnt, sammensatt av   var å oppdatere og forfine målbeskrivelsen
        sentrale skikkelser i det norske infeksjonsmiljøet.   for spesialistutdanningen.  Et sentralt  tema  for
        Formannsrollen gikk til Sigvard Tschudi   spesialistkomiteen  på  slutten  av  1990-tallet
        Madsen, og Bjarne Bjorvatn, Jan Sander, Per   var en diskusjon om å endre spesialistreglene.
        Bjark og Bjørn Myrvang. Komiteens  første   Komiteen  mente at den kliniske utdanningen
        og mest presserende ansvar var å utarbeide  en   på  to år var for kort.  De foreslo  derfor  å  øke
        målbeskrivelse for den nye spesialistutdanningen   den kliniske tjenesten til 2,5 år og redusere den
        – hva skulle en spesialist i infeksjonssykdommer   mikrobiologiske tjenesten fra ett til et halvt år, i
        faktisk  kunne? De behandlet  søknader om   tråd med praksis i de fleste andre land. Forslaget
        spesialistgodkjenning  fra leger som ønsket å   ble  imidlertid  nedstemt  i  Legeforeningen.
        bli sertifisert, de godkjente  og kvalitetssikret   I  pest-POSTEN ble spesialistkomiteens  arbeid
        kurs, og de arrangerte  obligatorisk prøve i   jevnlig omtalt. Komiteen selv så på bladet som
        tropesykdommer og parasittologi.          en mulighet for å få innspill  fra fagmiljøet  om
                                                  utdanningsspørsmål. Flaskehalsen i utdanningen,
        I starten ble det også en viktig oppgave å vurdere   den mikrobiologiske tjenesten  var ofte nevnt.
        spesialistsøknader i en ny spesialitet og å etablere   Dette kunne forsinke utdanningsløpet betydelig,
        undervisningssteder.                      og det var frustrerende for alle involverte og var
        Besøk ble gjennomført ved en rekke institusjoner:   viktig tema for NFIM sitt arbeid.
        Haukeland Sykehus, Sentralsykehuset i Akershus   Etter at faget i starten i stor grad var lokalisert i de
        og regionsykehusene i Tromsø og Trondheim i   store sykehusene spredte kompetansen seg gradvis
        den første fasen. Hovedinntrykket komiteen satt   utover landet. Mindre sykehus hadde også behov
        igjen med var på mange måter oppmuntrende: det   og nytte av fagkompetansen Kombinasjonen av
        ble lagt ned mye og engasjert arbeid i utdanningen   indremedisin  og grenspesialiteter  gjorde  legene
        ved disse institusjonene. Samtidig bemerket man   godt og bredt anvendelige, også steder uten egen
        også allerede da en velkjent problemstilling. For   mikrobiologi. Og der det kom en, kom det etter
        de  som skulle  være  veiledere  og undervisere,   hvert også flere. Små miljø dukket opp og utover
        var det vanskelig å finne den nødvendige tiden   2000-tallet  ble  flere  steder godkjente  gruppe
        til å gi kandidatene den oppfølgingen de trengte.   2 institusjoner og også noen fikk mulighet  til
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30