Page 26 - pesta2025_3
P. 26
-pest-POSTEN Side 26
å utvide utdanningstiden, selv om de ikke ble dette, med god nytte for alle involverte.
fullverdige gruppe 1 sykehus. Kursutdanningen En særlig utfordring som har vokst frem, er den
ble et samarbeid mellom engasjerte kursledere, økte vaktbelastningen for leger i spesialisering
komiteen og legeforeningen som arrangør (LIS) i akuttmottak og vaktarbeid. Men
Fra grenspesialitet til hovedspesialitet bekymringen er at vakttjeneste i for stor grad
erstatter reell infeksjonsmedisinsk tjeneste ved en
Det kanskje mest inngripende skiftet i fagets infeksjonsavdeling. Samtidig ligger ansvaret for
nyere historie kom med spesialistreformen godkjenning hos ledere. Veiledere har også en
i 2016. HDir hadde da allerede overtatt viktig rolle i godkjenningen.
den formelle godkjenningsfunksjonen for
spesialister og overtar med dette tydeligere Fortsatt behov for infeksjonsmedisin
ansvaret for gjennomføringen og kvaliteten Fra en sped begynnelse i 1979 har faget vokst til
i utdanningen, med forskriftsfesting som et en robust forening med over 300 medlemmer.
viktig virkemiddel. Det var også mål om større Spesialitetskomiteen har vært en viktig
strømlinjeforming og kortere spesialiseringstid. bidragsyter for å sikre fagutviklingen. I en tid
Komiteene i legeforeningen fikk oppdraget med hvor antimikrobiell resistens truer globalt, hvor
å definere læringsmålene for infeksjonsdelen nye pandemier kan blusse opp når som helst,
av utdanningen. Åse Berg, Haakon Sjursen, og hvor immunsvekkede pasientgrupper vokser,
Lars Heggelund, Bente Bergersen, Harald står infeksjonsmedisin sterkere enn noensinne.
Steinum, Vegard Skogen og Andreas Lind la ned Kjernen i spesialistutdanningen er den samme, vi
svært arbeid med ikke mindre enn 50 separate lærer av hverandre og blir gode som kollegium.
læringsmål. Vi må sikre at vi har nok tid og gode nok rammer
Ambisjonen var klar: den norske spesialist- for å drive utdanning og skape trygge spesialister
utdanningen i infeksjonsmedisin skulle være på og gode leger også fremover.
høyt internasjonalt nivå.
Reformen har vært utfordrende, det har tatt lang Kilder:
tid å få til endringene. For delene etter LiS1 var • Spesialistutdanningens historie. Skoglund,
tidspunktet for introduksjon i mars 2019, kun ett år E. Tidsskrift for den Norske Legeforening,
før pandemien tok over oppmerksomheten for oss ISSN: 0029-2001, Vol: 129, Issue: 11: 1124-
alle, og i aller største grad infeksjonsmedisinen. 1127
Dette har ført til at komiteens arbeid var begrenset
og direktoratets oppgave
med å godkjenne sykehusene
for utdanning ble flere år
forsinket. Utdanningen har
fortsatt likevel, det ligger mye
godt arbeid også i den gamle
strukturen. Sakte, men sikkert
har forståelsen for endringen
blitt større, hvor godkjenning
av læringsmål, nye samarbeid
og økt fokus på veiledning er
stikkord. Pandemien begrenset
jo også mulighet for besøk på Illustrasjon: Shutterstock
utdanningsinstitusjonene, men
de siste 2-3 årene har nåværende
komite kunnet starte opp med

