Page 26 - pesta2025_3
P. 26

-pest-POSTEN                       Side 26


        å utvide utdanningstiden, selv om de ikke ble   dette, med god nytte for alle involverte.
        fullverdige gruppe 1 sykehus.  Kursutdanningen   En særlig utfordring som har vokst frem, er den
        ble  et  samarbeid mellom  engasjerte  kursledere,   økte  vaktbelastningen  for leger i spesialisering
        komiteen og legeforeningen som arrangør   (LIS) i akuttmottak  og vaktarbeid.  Men
        Fra grenspesialitet til hovedspesialitet  bekymringen  er at  vakttjeneste  i for stor grad
                                                  erstatter reell infeksjonsmedisinsk tjeneste ved en
        Det kanskje  mest  inngripende skiftet  i fagets   infeksjonsavdeling. Samtidig ligger ansvaret for
        nyere  historie  kom med  spesialistreformen   godkjenning  hos ledere.  Veiledere har også en
        i 2016. HDir hadde  da allerede  overtatt   viktig rolle i godkjenningen.
        den   formelle  godkjenningsfunksjonen  for
        spesialister og overtar med dette tydeligere   Fortsatt behov for infeksjonsmedisin
        ansvaret  for  gjennomføringen  og  kvaliteten   Fra en sped begynnelse i 1979 har faget vokst til
        i utdanningen, med forskriftsfesting som et   en robust forening med over 300 medlemmer.
        viktig virkemiddel. Det var også mål om større   Spesialitetskomiteen  har  vært  en  viktig
        strømlinjeforming  og kortere spesialiseringstid.   bidragsyter  for å sikre fagutviklingen.  I en tid
        Komiteene i legeforeningen fikk oppdraget med   hvor antimikrobiell resistens truer globalt, hvor
        å definere  læringsmålene  for infeksjonsdelen   nye pandemier kan blusse opp når som helst,
        av  utdanningen. Åse Berg, Haakon  Sjursen,   og hvor immunsvekkede pasientgrupper vokser,
        Lars  Heggelund,  Bente  Bergersen,  Harald   står  infeksjonsmedisin  sterkere enn  noensinne.
        Steinum, Vegard Skogen og Andreas Lind la ned   Kjernen i spesialistutdanningen er den samme, vi
        svært arbeid  med ikke  mindre  enn 50 separate   lærer av hverandre og blir gode som kollegium.
        læringsmål.                               Vi må sikre at vi har nok tid og gode nok rammer
        Ambisjonen var klar: den norske spesialist-  for å drive utdanning og skape trygge spesialister
        utdanningen i infeksjonsmedisin skulle være på   og gode leger også fremover.
        høyt internasjonalt nivå.

        Reformen har vært utfordrende, det har tatt lang   Kilder:
        tid å få til endringene. For delene etter LiS1 var   •  Spesialistutdanningens historie. Skoglund,
        tidspunktet for introduksjon i mars 2019, kun ett år   E. Tidsskrift for den Norske Legeforening,
        før pandemien tok over oppmerksomheten for oss   ISSN: 0029-2001, Vol: 129, Issue: 11: 1124-
        alle, og i aller største grad infeksjonsmedisinen.   1127
        Dette har ført til at komiteens arbeid var begrenset
        og    direktoratets  oppgave
        med å godkjenne  sykehusene
        for utdanning ble flere år
        forsinket.  Utdanningen  har
        fortsatt likevel,  det ligger mye
        godt arbeid også i den gamle
        strukturen. Sakte, men sikkert
        har forståelsen  for endringen
        blitt  større, hvor godkjenning
        av  læringsmål,  nye  samarbeid
        og økt fokus på veiledning  er
        stikkord. Pandemien  begrenset
        jo også mulighet for besøk på                                                      Illustrasjon: Shutterstock
        utdanningsinstitusjonene,  men
        de siste 2-3 årene har nåværende
        komite  kunnet  starte  opp med
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31